недеља, 28. март 2010.

Пољска водка - искрена препорука

Једна од првих ствари које сам научио о Пољацима је да они веома воле водку. Није ми требало много времена да сазнам ову чињеницу из простог разлога што се они тиме чак и поносе. Та љубав иде чак дотле да су власти у Пољској увеле општу забрану конзумације алкохола на јавним местима, како би се смањио број пијаних људи који тетурају, падају, повраћају и спавају по улицама. Али, ако се пије у умереним количинама, та водка је за чисту петицу. Мало детаљније ћу описати две мени омиљене врсте пољске водке: Жубрувку и Жолондкову Гошку.

Лично и нисам неки велики љубитељ овог пића и обично га избегавам. Међутим, то се променило када сам по први пут пробао Жубрувку.

Жубрувка (Żubrówka) је водка жућкасте боје са веома специфичним укусом који помало подсећа на ванилу или бадеме. Порекло вуче још из 14. века и настала је у области Бјависток (Białystok) на северу Пољске. Тамо се налази велика шума која је дом највећем крду бизона у Европи. Ту такође расте и специфична врста ароматичне траве која је омиљена храна овим животињама. Од те траве потиче јединствени укус ове водке и у свакој флаши Жубрувке се налази једна влат траве (то се може видети и на овој слици). Иначе, Żubr је врста бизона који живи у Европи, и по њему је ово пиће добило име.
Трава се ручно бере током лета и најсочније травке се шаљу у дестилерију. Ту се она гњечи како би се извукао сок из те траве, а потом се меша са водком. Када та мешавина одстоји неколико дана, меша се са чистом пшеничном водком у одређеним пропорцијама и тако се добија крајњи производ одговарајуће боје и укуса. Боја и укус су производ искључиво те траве.
Жубрувка је већ сад веома популарна у свету (у то сам се и лично уверио у Португалу, а мислим да има чак и код нас да се купи).
Ова водка се може користити као састојак у великом броју коктела, али најчешће се користи са соком од јабуке. Верујте ми на реч, та комбинација је божанствена. Иначе, Пољаци то пиће зову tatanka. Ко је гледао филм ''Плеше са вуковима'' знаће шта то значи :). Више детаља можете пронаћи на званичном сајту произвођача.

Друга водка коју сам пробао и коју желим да препоручим је Жолондкова Гошка (Wódka Żołądkowa Gorzka). Преведено значи ''горка водка за стомак''. И ово је водка која биљног порекла и прави се од мешавине биљака и зачина. Много је млаља од Жубрувке и настала је тек 50-их година двадесетог века. Међутим, од тада је стекла знатну популарност и спада међу најпродаваније водке у Пољској. Лепа је када се пије чиста, али ја обично пијем или са соком од јабуке или са соком од наранџе. У сваком случају, топла препорука.
Жолондкова се прави у четири укуса:
  • традиционални - класичан, слатко/горки укус,
  • са медом - традиционална водка са додатком меда (2006)
  • са бизонском травом - то је ова трава од које се Жубрувка прави (2009),
  • са укусом менте (2005).
Пробао сам традиционалну и ову са укусом менте. Обе су прелепе и обе бих препоручио. Чим пробам и ове две преостале, јавићу (мада, некако имам осећај да ће ми се свидети :)). За крај, ево и званичног сајта.

А сада трком у потрагу за овим пићима да се пробају :)

2 коментара: